Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Αδεια κτίρια ξαναζούν με ενέσεις πολιτισμού


ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
Αποψη της εισόδου ιδιωτικής κατοικίας στην Κηφισιά που διατίθεται μέσω του «Non Spaces» για πολιτιστικές και άλλες χρήσεις.
                  
«Εξοδος προς Ερμού» αναγράφεται στην πινακίδα πάνω από την είσοδο ενός φαινομενικά αδιάφορου, άδειου, εμπορικού καταστήματος στη στοά Ζερμπίνι. Ενα σταντ υποδοχής μπροστά στην είσοδο και το γνωστό «Ρ» του πάρκινγκ σε άσπρη - μπλε διχρωμία, που καλύπτει ένα ολόκληρο παράθυρο, είναι τα δύο στοιχεία που ξεχωρίζουν στα περίπου 150 τ.μ. του δίπατου χώρου. Απέναντι, ένα κλειδαράδικο, ένα κατάστημα με ποδήλατα BMX και παραδίπλα βαπτιστικά, μπομπονιέρες και ασημικά δημιουργούν μια καθημερινή κίνηση στο ισόγειο του κτιριακού συγκροτήματος που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Εμμανουήλ Βουρέκας και μια ενδιαφέρουσα εικόνα την οποία αποτυπώνουν ενίοτε φωτογράφοι οι οποίοι έλκονται –και ελκύουν και την περιέργεια των γύρω, όπως μας λένε– από τον μεγάλο πολυγωνικό φωταγωγό στο κέντρο της στοάς που είναι και η μοναδική πηγή φυσικού φωτός.

Αυτό τον αθέατο χώρο με το μεγάλο «Ρ» στο τζάμι στην καρδιά της Αθήνας επέλεξαν οι ανεξάρτητοι επιμελητές Σεβρίν Ντουνσέρ και Ολυμπία Τζώρτζη μέσω της νέας διαδικτυακής πλατφόρμας «Non Spaces», η οποία αναδεικνύει και διαχειρίζεται περισσότερους από 30 χώρους με ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, που συνήθως στέκουν άδειοι ή εγκαταλελειμμένοι λόγω της κρίσης, για να διοργανώσουν την ομαδική έκθεση ζωγραφικής «Οδηγίες Ευτυχίας» με την υποστήριξη της αυστριακής καγκελαρίας τον ερχόμενο Δεκέμβριο.


«Η πλατφόρμα απευθύνεται σε ξένους και Ελληνες καλλιτέχνες, curators, brands και οργανισμούς, που ψάχνουν ιδιαίτερους χώρους για μικρό χρονικό διάστημα και με ειδικές προδιαγραφές», λέει στην «Κ» η ιδρύτρια του «Non Spaces» Μαρίνα Νικολετοπούλου.

Ειδικά ξένοι ανεξάρτητοι καλλιτέχνες, επισημαίνει, που θέλουν να διοργανώσουν μια εκδήλωση στην Αθήνα από μία ημέρα έως έξι μήνες, τους είναι αρκετά δύσκολο να αντιμετωπίσουν τα πρακτικά προβλήματα που συνοδεύουν μια τέτοια απόφαση, όπως την εύρεση κατάλληλου χώρου, την ενοικίαση και ασφάλισή του, τον καθαρισμό, τη φύλαξη, πρόσθετο εξοπλισμό κ.λπ.

Πρόσφατα σε έναν τέτοιο χώρο, εμβαδού 560 τ.μ., διοργανώθηκε εκδήλωση για τα 40 χρόνια του οίκου μόδας υψηλής ραπτικής «Loukia», ενώ φωτογράφοι, όπως η Μαργαρίτα Μυρογιάννη που ερευνά τις ορθομαρμαρώσεις των αθηναϊκών πολυκατοικιών της Κυψέλης και του Φαλήρου, και ο Δημήτρης Κλεάνθης, ο οποίος ετοιμάζει ένα νέο πρότζεκτ για τις πυκνοκατοικημένες πολιτιστικά ανερχόμενες περιοχές της Αθήνας, συνέδεσαν τα έργα τους με κτίρια και περιοχές όπου δραστηριοποιείται το «Non Spaces».

H πόλη και οι πολιτιστικές δυναμικές της, η βιωσιμότητα αξιόλογων κτιρίων είτε αυτά είναι διατηρητέα ή μη και ο εμπλουτισμός των χρήσεων σε υφιστάμενους πολιτιστικούς χώρους είναι στο επίκεντρο του «Non Spaces», όπως μας εξηγεί η κ. Νικολετοπούλου καθώς κατεβαίνουμε στην ανακαινισμένη στοά Κοραή. Εκεί η πλατφόρμα «Non Spaces» συνεργάζεται με τον πολυχώρο «Underground» του Κώστα Αρζόγλου σε έναν χώρο ιστορικής μνήμης με πολλές δυνατότητες εναλλακτικών χρήσεων.

Ο χώρος είναι ευέλικτος, καθώς όλες οι παραστάσεις και τα δρώμενα εκτυλίσσονται στον κεντρικό διάδρομο της ιστορικής στοάς, αλλά επίσης μέσα και έξω από τα καταστήματα που, αν και διατηρούν τις πρώτες τους μαρκίζες, όπως «Ενοικιάζονται Γραφομηχαναί» και «Χοροδιδασκαλείον», δεν λειτούργησαν ποτέ ως εμπορικά. «Εγώ βλέπω δύο δυνατότητες για την αξιοποίηση του χώρου, η μία είναι καθαρά πολιτιστική, με την ένταξη νέων χρήσεων και ιδεών, και η άλλη οικονομική, δηλαδή να υπάρχει μια ροή εσόδων για να μπορεί να συντηρείται, να διαφημίζεται και να κάνει κι άλλες εκδηλώσεις», σημειώνει η κ. Νικολετοπούλου.

Αν και στην αρχή η αντιμετώπιση των ιδιοκτητών ακινήτων, είτε αυτοί ήταν ιδιώτες είτε οργανισμοί, ήταν κάπως αμήχανη, οι επιφυλάξεις τους υποχώρησαν μόλις έγινε αντιληπτό ότι το μοντέλο αξιοποίησης που προτείνει η κ. Νικολετοπούλου είναι και ένας τρόπος να καταστούν τα άδεια και εγκαταλελειμμένα κτίριά τους βιώσιμα.

Παλαιά νεοκλασικά, βιομηχανικοί χώροι, κλειστά κλαμπ του ’80 ή το πρώτο σχολείο των Αθηνών στην οδό Πατησίων αποκτούν νέες προοπτικές επιβίωσης. «Πολλές φορές οι θεσμοί υπάρχουν, είναι εκεί και κάνουν τη δουλειά τους, αλλά κανείς δεν έχει τον χρόνο να σηκώνει το τηλέφωνο, να επικοινωνεί με πελάτες ή να κάνει πρότζεκτ μάνατζμεντ και viewings. Εμείς καλύπτουμε αυτό το κενό για να προτείνουμε νέες χρήσεις και πολιτιστικά δρώμενα στους χώρους», καταλήγει.
αναδημοσιευση από http://www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μάγια Πικάσο / Πέθανε η κόρη του σπουδαίου ζωγράφου

  Η μεγαλύτερη κόρη του Πικάσο, πρωτοστάτησε σε πολλές σημαντικές δωρεές της κληρονομιάς του στο γαλλικό κράτος Η κόρη του Πάμπλο Πικάσο και...