Κυριακή 5 Ιουνίου 2016

Στιγμιότυπα από την Ελλάδα με τα μάτια της Pascaline Bossu

Έκθεση με σχέδια, ζωγραφιές και φωτογραφίες της Γαλλίδας εικαστικού, Pascaline Bossu, φιλοξενείται από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως την Κυριακή 12 Ιουνίου, στο Παράρτημα του Μουσείου Ηρακλειδών, στο Θησείο.
Οι ρίζες μας αλλά και ό,τι κληροδοτούμε από γενιά σε γενιά στο πλαίσιο μιας οικογένειας, ενός έθνους, συμβάλλουν στο χτίσιμο του μέλλοντός μας. Σε μια Ευρώπη σε κρίση, όπου ο εθνικισμός αυξάνεται και μαζί μΆ αυτόν και ο πειρασμός να κλειστεί καθένας στον εαυτό του, το θέμα της ταυτότητας είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Για το ζήτημα της ταυτότητας -και μάλιστα, διπλής-, αλλά και για τη δυνατότητα να ενταχθεί κανείς σε μια διαφορετική από τη δική του κουλτούρα, μιλάει στα έργα της η Γαλλίδα εικαστικός, Pascaline Bossu, η οποία ζει κι εργάζεται στην Αθήνα από το 2000.
Η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιεί ως όχημα την τέχνη της για να ενταχθεί σε μια νέα κουλτούρα. Και η διπλή ταυτότητά της την κάνει να υιοθετεί ποικίλες τεχνικές, όπως τη ζωγραφική πάνω σε φωτογραφίες ή την εμπνευσμένη από φωτογραφίες ζωγραφική, με αποτέλεσμα ένα συνεχές πηγαινέλα, ένα παιχνίδι με καθρέφτες ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία, ανάμεσα στη ζωγραφική και τη φωτογραφία, ανάμεσα στη μη-ταυτότητα του μασκοφόρου καρναβαλιού και την εξιδανικευμένη μορφή που αποκαλύπτει μια αμφίεση.
Από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως και την Κυριακή 12 Ιουνίου 2016, στο Παράρτημα Μουσείου Ηρακλειδών (Απ. Παύλου 37, Θησείο), σχέδια, ζωγραφιές και φωτογραφίες της Bossu παρουσιάζονται σε έκθεση με βασικό της θέμα το επίκαιρο ζήτημα της ταυτότητας, της ενσωμάτωσης σε μια ξένη κουλτούρα, της πολυπολιτισμικότητας.
Η έκθεση ξεκινάει με μια σειρά τοπίων, μια πρώτη οπτική εντύπωση, ένα αισθησιακό αντίκρισμα του κόσμου, καθώς η καλλιτέχνιδα βυθίζεται στο ελληνικό φυσικό περιβάλλον. Η Pascaline Bossu παρατηρεί και οικειοποιείται το ελληνικό τοπίο σαν έναν διάκοσμο παρόμοιο με το φόντο που παρατηρούμε σε φωτογραφίες τραβηγμένες στα ατελιέ των φωτογράφων του 19ου αιώνα. Εμπνευσμένα από τα αναγεννησιακά τοπία με σανγκίνα, τα έργα της διαποτίζονται από την ελληνική φύση για να εκφράσουν καλύτερα τη σύνδεση του ανθρώπου με το περιβάλλον του: Αιωνόβιες ελιές, επιβλητικοί πλάτανοι που κραδαίνουν τα κλαδιά τους σαν χέρια μάγισσας και μοναχικά δάση, θυμίζουν στον άνθρωπο πόσο ταπεινός θα έπρεπε να είναι.
Oliviers
Oliviers
Olivier
Olivier
Γνωρίζοντας τη νέα κουλτούρα, η Bossu ανακαλύπτει τους Έλληνες στην καθημερινότητά τους, κι άλλοτε στις θρησκευτικές γιορτές τους ή τους αποκριάτικους εορτασμούς που έχουν τις ρίζες τους σε πανάρχαιες ειδωλολατρικές εκδηλώσεις. Τραβάει σαν τουρίστας φωτογραφίες, όμως η καλλιτέχνιδα στη συνέχεια τις μεταμορφώνει, τις μπολιάζει με την προσωπικότητά της και τους προσδίδει ζωγραφική έκφραση. Σε νεαρή ηλικία, καθώς τα καλοκαίρια επισκέπτεται με την οικογένειά της το νησί της Θάσου, θα ανακαλύψει τη μουσικότητα της ελληνικής γλώσσας, αλλά και τον ήχο του μπουζουκιού και των λαϊκών χορών. Η Bossu ερευνά σε βάθος τους διάφορους τόπους, τις παραδόσεις, τους χορούς και τις φορεσιές.
Σκύρος, Γέρος
Σκύρος, Γέρος
Σκύρος, Γέρος
Σκύρος, Γέρος
Αφετηρία στη σειρά των έργων της με παραδοσιακά κοστούμια είναι η Celestine, η ίδια η κόρη της, είκοσι ετών, Γαλλοελληνίδα, τέλειο μείγμα δύο πολιτισμών, που απεικονίζεται ντυμένη με νυφική φορεσιά της Αττικής. Η καλλιτέχνιδα αποφασίζει ακόμη να παρουσιάσει τους Γάλλους προγόνους της, το παρελθόν της, που σμίγει σιγά σιγά με την ελληνική κουλτούρα της. Τα πρόσωπα απεικονίζονται σε στάσεις παρόμοιες με αυτές στις πρώτες φωτογραφίες του 19ου αιώνα -μια "σκηνοθεσία" που αντλούσε την έμπνευσή της από τη ζωγραφική, κι όπου οι πρωταγωνιστές συμμετείχαν στη σύνθεση προσφέροντας την εικόνα τους στη διάρκεια της πόζας.
Η φορεσιά αντιπροσωπεύει τον πλούτο της οικογένειας, τον χρυσό που μεταβιβάζεται από γενιά σε γενιά. Τα υφάσματα είναι πλούσια κεντημένα, με στολίδια από πολύτιμα μέταλλα, δαντέλες και γούνες. Προϊόντα άριστης χειροτεχνικής εργασίας και υψηλής ποιότητας, όπου ο χρόνος δεν μετράει. Το ίδιο συμβαίνει και με την υψηλή ραπτική, με τη διαφορά ότι η παραδοσιακή φορεσιά ανήκει στον λαό, στην οικογένεια, που τη φοράει στους εορτασμούς, τις τελετές, τους γάμους. 
Απεικονίζοντας τα κύρια μέλη της οικογένειάς της με παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές, η καλλιτέχνιδα τους αποδίδει μια νέα προσωπικότητα που σχετίζεται με τον ελληνικό πολιτισμό. Η επιλογή των φορεσιών δεν είναι τυχαία, αλλά καθορίζεται από τον χαρακτήρα και τη ζωή των προσώπων. Μερικοί έζησαν δύσκολα χρόνια, τραγικά γεγονότα που τους έκαναν να υποφέρουν -πολέμους, εξορίες, απελάσεις, απουσίες... 
Με την επιλογή της φορεσιάς, η καλλιτέχνιδα τους αποτίει έναν φόρο τιμής. Όπως σε έναν παππού, στρατιωτικό, παλιό αντιστασιακό, που στην αρχή αγνοήθηκε και στη συνέχεια έλαβε τo παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής. Ντύνοντάς τον με τη φορεσιά ενός παλικαριού που παραπέμπει στην ευγενική φιγούρα ενός Έλληνα επαναστάτη, η καλλιτέχνιδα του αποδίδει την ιδιότητα του ευγενούς· επίσης, η κίνηση αυτή λειτουργεί και σαν ένα "κλείσιμο του ματιού" προς τους Γάλλους καλλιτέχνες που υπερασπίστηκαν με πάθος τις ελληνικές εθνικές υποθέσεις κατά την ελληνική επανάσταση.

Περισσότερες πληροφορίες:

  • Έκθεση: Pascaline Bossu, Σχέδια-Ζωγραφιές-Φωτογραφίες, Στιγμιότυπα από την Ελλάδα
  • Διάρκεια: Πέμπτη 12 Μαΐου - Κυριακή 12 Ιουνίου 2016
  • Χώρος: Παράρτημα Μουσείου Ηρακλειδών, Απ. Παύλου 37, 11851 Θησείο (Στάση ΗΣΑΠ Θησείο)
  • Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή 10:00-18:00, Δευτέρα κλειστά
  • Είσοδος: Ελεύθερη
  • Ξεναγήσεις: Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις από την εικαστικό Pascaline Bossu, κάθε Σάββατο & Κυριακή, 16:00-17:30 Κόστος: 6 € κατΆ άτομο (Πληροφορίες-Κρατήσεις: Τρίτη-Κυριακή 10:00-18:00, T: 211 01 26 486 / E: annex@herakleidon-art.gr)
ΠΗΓΗ WWW.PATHFINDER.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η επόμενη μέρα για το Λεούσειο Εκκλησιαστικό Ίδρυμα

  Θετικά ήταν τα συναισθήματα που δημιούργησε στους κατοίκους της Αίγινας η ανακοίνωση από την Περιφέρεια Αττικής για την έναρξη εργασιών αν...